Liten, söt, ond...

Alla inlägg under oktober 2016

Av Paula - 17 oktober 2016 05:19

Idag börjar vi vår hemresa. Men först några bilder:

Iförrgår var vi äntligen till havet och badade. Vi har en strand rätt nära hotellet, men där råder ännu gul flagg pga farliga underströmmar. Så vi åkte till white sand beach ca 1,5 mil norrut, och där gick det att bada. Jättefin strand, verkligen paradispotential.

Vi har hedrat den bortgångna Kungen Bhumibol genom att skriva i kondoleansboken och tända rökelse för han. Denna minnesplats finns i hotellets foajé. Efter att kungen dog så har barerna stängt och skall hållas stängd i 30 dagar. Restauranger har öppet och får servera alkohol, men stämningen ska vara respekterande.

Igår när vi käkade middag kom faktiskt 2 otroligt välklädda poliser till restaurangen och kollade så att allt gick rätt till i sorgen efter kungen. All heder åt dom.

Vår avskedsmiddag på Cloud 9, enda stället som vi ätit 2 ggr på under resan.

Igår var jag och fick mig manikyr också. Det var skönt. Det har typ pissregnat i 2 dygn nu. Men vi ska ändå ta oss ett sista dopp i poolen innan vi checkar ut. Och innan transfertaxin kommer och hämtar oss har vi bokat in oss på varsin timmes massage på hotellets spa.

Sen börjar den långa resan hem.

Och om man sammanfattar: vi har haft mycket tid tillsammans, vi har hunnit med varandra. Vädret har sugit och jag har mått dåligt typ hela första veckan. Sen tycker jag personligen att Thailand är lite väl sunkigt för mig, medan Eric inte alls hade samma uppfattning. Maten har varit god och folket vänligt. Men, jag åker inte tillbaka i första taget. Då åker jag mycket hellre till Kroatien eller nåt närmare ställe. Men helt klart är att vi ska resa fler ggr, tillsammans, sen får vi se vart det bär.

Av Paula - 14 oktober 2016 11:27

Ja, tydligen försvann slutet av mitt förra inlägg. Man kanske inte får lägga upp mer än 15 bilder.

Men här kommer det som föll bort:

Vi stannade med vår flotte mitt i djungeln för att få oss lite skogskaffe. Vattnet kokades i ett bamburör på öppen eld och serverades i bambu muggar som man fick behålla.

Otroligt avslappnade och vilken upplevelse! Inga läskiga djur åt upp oss heller, förutom att en elefant-broms tog en tugga av mitt ben när vi var på elefantsafarit.

På väg hem stannade vi på en utsiktsplats där man såg naturen i naturreservatet.

En helt underbar dag som lämnar många minnen och upplevelser.

Av Paula - 14 oktober 2016 11:13

Idag regnar det. Så jag har precis vaknat efter en powernap på en timme. Det är ett sövande ljud när regnet smattrar i poolen.

Tänkte sammanfatta gårdagen, som var bästa dagen hittills.

Vi började med att bli upphämtade av en minibuss kl 8:30 på hotellet. Sen drog vi vidare norrut till en matmarknad i en annan by. På marknaden köpte vi bananer och jordnötter, och det var helt fantastiskt att gå runt där och se hur det går till när thailändare köper sina råvaror. Där fanns allt från stora fiskar till avhuggna hönsfötter och frukt och grönsaker i alla former.

Därefter drog vi vidare till djungeln för en elefanttur.

Dom här herrarna åkte med oss i minibussen. Dom hette Ian och Peter, den ena fågelskådare och den andra steward (flygvärd), sköna typer! Ian avslöjade en del saker man inte ville veta om flyget och vad de gör med otrevliga passagerare. ;)

Vår elefantfösare var flink i fingrarna och gjorde en hatt åt mig av löv, samt en syrsa till Eric av löv. Han fick bra dricks sen.

Efter elefanterna åkte vi vidare norrut för att mata apor vid ett tempel.

Denna apa har sin lilla bebis hängande runt magen, det är den som är mer svart.


Efter det var det dags för lunch vid Khao sok river. Otroligt god mat. Och sen begav vi oss ut för en tur nedströms på en bambuflotte.

Vår guide var hur söt som helst. Till skillnad från de flesta man möter så pratade han bra engelska. Och thai var inte hans modersmål då han hade vuxit upp i djungeln långt norrut. Engelska hade han lärt sig när han hade jobbat på en av fn:s flyktingförläggningar där dom tog emot burmeser.

Av Paula - 12 oktober 2016 17:34

Idag är en bättre dag. Huden börjar hela ihop, även om ryggen ännu gör ont. Såg idag även att jag hade brännblåsor på vissa ställen. Nåja, bara det blir bättre och bättre så är jag nöjd.

En solig dag idag. Satt och läste i skuggan (indränkt i solskydd) under förmiddagen. Sen gick vi till marknaden och shoppade lite.

Vi åt inga insekter, även om jag är lite sugen på en gräshoppa....

Jag åt krabba och Raring åt kyckling. Billigt och gott!

Fick en otroligt söt kompis som smälte mitt hjärta en smula.

Sen shoppade vi som sagt lite. Bland annat myggmedel till
Morgonens utflykt, samt mer solskyddsfaktor. Raring köpte även cocos-skrubb som vi kan ha hemma i bastun.

Efter lite dopp i poolen och vila på hotellet så gick vi tillbaka till marknaden ikväll för mer mat och lite dricka på baren.

Synd marknaden inte har öppet varje dag. För då hade jag gått dit fler ggr. Hann inte smaka allt som fanns.

På vägen hem stannade vi på Lan La bar och drack några drinkar.

Imorgon ska vi på utflykt till Khao Sok. Djungel, elefanter, tempel med apor och bambuflotte ska vi uppleva. Hoppas på uppehåll och att alla farliga djur ligger och sover.

Av Paula - 11 oktober 2016 12:32

Jag har kommit till insikt.

Thailand och jag passar inte bra ihop.
Nu har det gått en vecka av semestern och jag har haft feber, förstoppning, diarree, magont och i söndags brände jag sönder typ hela kroppen. Jag som aldrig brukar bränna mig. Brukar alltid vara jättenoga med solskydd, och i söndags var där en liten glugg i molntäcket där solen lyste, så jag tänkte passa på. Men gluggen blev större så jag hämtade solkrämen. Kom dock inte åt att smörja på ryggen. Så sidfläsket och ryggen är så bränt och det gör ont som fan.

Från i söndags då jag brände mig.

Sen har jag inte vågat dricka kaffe på 3 dagar, ej heller ätit thai-mat. Vilket är ett straff då jag älskar kaffe och maten. Men magen la ju av totalt. Så nu har jag iaf inte haft ont på 2 dagar. Köpte även inhemska omeprazol. Men förstå vad hemskt att inte dricka kaffe på 3 dagar?! Det har inte hänt sen jag var gravid. Jag vill ju ha mitt kaffe men jag vågar inte. Är så rädd att få ont i magen igen.

Så, Thailand och jag kommer inte överens.

Hotellet är jättefint. Väldigt fint. Hela hotellområdet är fint! Men jag saknar att strosa omkring och se mig om. Men det lockar inte här. Allt ser så slummigt och miserabelt ut. Och ALLA thailändare försöker lura dig! Dom som är så vänliga?! Sneaky land detta. Ser inte alls paradispotentialen som många pratar om.

Och jag hade så gärna velat bada i havet!

Nä, idag längtar jag hem till kalla Gällivare. Till jobb och till kidsen och hunden. Måtte denna vecka gå snabbt.

Av Paula - 8 oktober 2016 06:20

Igår lämnade vi Bangkok bakom oss.

Kvällen innan besökte vi deras skybar, för att ta en titt på utsikten.

Det är rätt märkligt att lilla jag som är höjdrädd vågade ge mig upp där. Men när man är så högt upp (64:de våningen) så tappar man höjdgreppet lite. Allt är så litet där nere så det känns bara overkligt. Visst, jag stod inte vid räcket och tittade ner, utan jag tittade mer kring horisonten. Fin utsikt med alla stadsljus i natten.

På natten fick jag då en sån sjuk feber och frossa så jag sov nästan ingenting. Gårdagens resdag var väldigt tröttsam. Köpte mig lite inhemska Ipren då jag kände att mina alvedon räckte inte riktigt till.

Och det funkade. Ingen mer feber idag. Inte än iaf. Däremot har magen lagt in en strejk. Kanske dags att ta lite dimor.

Men det var väldigt skönt att komma fram till Khao Lak och ett lugn. Lågsäsong, inte packat med turister och jag känner att nu kan man börja slappna av och njuta av semestern.

Vi fick ett väldigt fint bemötande på hotellet där de pyntat fint åt oss och ställt fram kylt vin.

Man blev nästan lite rörd.

Vi tog ett dopp igår när vi kom fram även om det regnade lite. Fantastiskt skönt med poolaccess från rummet.

Idag ska vi strosa ner till havet och titta lite. De avråder från bad där just nu pga manetlarm. Men en promenad för att se havet blir mysigt.

Av Paula - 6 oktober 2016 13:14

Idag:

Sovmorgon! Hur skönt som helst.

Och frukostbuffén var sinnessjuk! Så mycket mat?! I alla olika varianter. Höll mig mätt hela dagen.

Sen blev det en taxi till Royal Grand Palace.

Så mycket guld och dyrbarheter! Allting innanför höga vita murar!

Givetvis blev vi lurade innan palatset av en välvillig (läs:illasinnad) inhemsk som utanför palatset påstod att palatset var stängt och att vi kunde under tiden vi väntade på att det skulle öppna åka på en båttur i kanalen för endast 4000 baht. Typ en svensk tusenlapp. Vi hann åka med tuktuken en stund till hamnen innan vi insåg att vi blivit något lurade. Så vi fick gå en promenad tillbaka till det alltjämt öppna palatset. Och vi lärde oss att inte lita på det trevliga folket på gatan.

Nu vilar vi lite så vi orkar gå på skybaren ikväll. :)

Av Paula - 5 oktober 2016 14:48

Ja nu är vi iväg!

Känner att min hjärna är helt uppfuckad.
Först ett kommunfullmäktige på 8 timmar. Sen en bilfärd på 25 mil där jag mest kände fruktansvärt dåligt samvete att jag skulle ut och resa utomlands utan kidsen. Inte gjort det innan. Plus en massa saknad.

Vaknade upp tidigt på tisdag på Clarion hotell Sense i Luleå, och därefter började den långa färden mot Thailand. Planet lyfte 14:45 från Arlanda, och eftersom vi åkte framåt i tiden så landade vi i Bangkok 05:40 på onsdagen. Idag alltså?! Huj, jag är helt dagvill nu.

Lååååång resa!

Vår vy från 24:de våningen på Hotell Lebua State Tower Bangkok.

Vi har sovit ett par timmar, och nu har vi spenderat eftermiddagen på stan. Åkt TukTuk och spanat in en del shopping.

Alltså! Jag vill köpa iaf 3 nya väskor. Minst! Köpt en present till lillbarnet som fyller år och även ätit supergod mat.

Tillbaka till hotellet gick vi, och det blev en lång promenad.

Nu är frågan om vi orkar gå ner och ta ett dopp i poolen. Eller gå upp i skybaren på 60:nde nånting våningen. Eller om vi bara tar ett bad i vårt luxuösa badkar i sviten?

Får fundera på saken.

Ska iaf bli skönt att få sova en hel natt i en säng sen. ?

Presentation

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards