Liten, söt, ond...

Alla inlägg under december 2012

Av Paula - 31 december 2012 21:40

Eftersom barnen inte var här på julafton firade vi en till jul den 28/12. Var som vanligt jättekul att se barnen öppna julklappar, och Frida som är en liten dramaqueen grät nästan glädjetårar flera gånger när hon öppnade klapparna. :)

Iaf hur skönt som helst att ha alla kids hemma.

Här kommer lite bilder från den försenade julaftonen.

Av Paula - 26 december 2012 21:00

Men jo. Nu är ju julhelgen över, och jag mår illa. Av all mat... :)

Har haft en helt hyvens jul, trots att jag saknat barnen. Men så är det när dom är varannan högtid här. Jag får njuta av deras sällskap över nyår.
Vi har som sagt ätit massa hela helgen, och här har vi haft besök av Mommo och bägge mina bröder.

Idag har jag mest sovit hela dagen, (läs: till kl 11) och det var så skönt att då ligga och slöa, det är sällan jag gör det. Sen var det långpromenad och hälsa på saga hos sin pappa. Sen har jag och raring tagit en skön bastu ihop. Imorgon
är det åter jobb som gäller. På fredag kommer storflickorna hem, och då får dom öppna paketen som ligger under granen och väntar.

Av Paula - 23 december 2012 15:20

Vi har nog norrbottens fulaste gran. Men, den är riktigt mysig och luktar gott. Och den var rolig att klä. Fanns ju inte så många grenar att välja mellan... He he he.

Nästa år ska vi ha en plastgran med 600 led-lampor. Sådeså.

Av Paula - 23 december 2012 15:09

På fredagen passade jag på att ta en bild ute, på årets mörkaste dag. Och iom att jag bloggar från ipaden så kan jag givetvis inte lägga in bilder mitt i texten... Dom kommer först.

Sen med tanke på kylan, -30, så var det ett ypperligt tillfälle och göra ett pepparkakshus tillsammans med sötsaga. :) fiiiint blev det tycker vi.

Är lite upprörd över att min stationära dator dog, då kan jag inte blogga på riktigt från den. Och då blir det inte riktigt lika bra heller. Prutt. Skitdator. Hoppas jag kan rädda bilderna från den iaf.

Av Paula - 18 december 2012 14:41

Söndag hade vi en kanonmysig dag. Vi passade på att köra vårt årliga pepparkaksbak. (mellan allt snöskottande...)


 


La på en vaxduk på köksbordet, och vips, så hade vi ett gigantiskt bakbord. :) Och många pepparkakor blev det. Jag har ju såna duktiga bagerskor.



Och en duktig bagare. ;)



När pepparkakorna var färdiggräddade och låg och svalnade gick jag och Frida ut och lekte i snön.



Om ni tittar till vänster från mina ben, så ser ni fridas tofs från mössan sticka upp... Vi grävde en koja.




Och här är resten av Frida. :)




Storgrävarn och lillgrävarn.




Vi har fått en hel del snö... typ så mycket att det räcker nu...




Lite vinterbilder från gården.



Gången till kojan är välskottad.



Efter utevistelsen gick vi tillbaka in och pyntade till våra pepparkakor lite. :)



Kristyren i högsta hugg.




Full koncentration.




Notera den ludna nosen som verkligen VILL att husse ska tappa ner en pepparkaka...




Här är lite av Jennifers konstverk. :)


Hur som, en mysig helg med barnen och raring. Önskar att barnen kunde vara här oftare.





  


Av Paula - 15 december 2012 14:15

I helgen firade vi Frida som blev 7 år på lucia. Jag åkte ner på Lucia och överraskade flickorna på deras luciauppträdande i kyrkan, dom hade ingen aning om att jag skulle komma dit och det var värt att kliva upp 04.30 och köra 25 mil i snörök för att se deras glädje när dom såg att mamma minsann smygit sig in för att lyssna och se dom sjunga. Det var hu mysigt som helst.


Men iaf, sen var det då dags för kalas på lördag.


         


Vi rymdes jättebra 7 personer runt vårat nya köksbord och söta Frida var nöjd som alltid över presenterna. :)


Jag svälv var trött som en urvriden trasa hela lördagen då jag åkte på matförgiftning på jobbets julbord på fredagen och låg och käktes hela natten... Huvva. Så på lördagkväll sa gick jag och la mig redan kl 20.00 Frida var söt och kom och nattade mig.


Tack alla ni som kom med/skickade presenter till Frida, hon blev som sagt jätteglad. :)


Av Paula - 10 december 2012 20:24

Idag gick det bättre: Nypistade spår, lagom temp, dragvillig hund och TÄNT i elljusspåret. :)

Fan vad roligt det är att hunden är så duktig nu jämfört med förra vintern. Starkare, gladare och mer spring i benen.

Nu är jag mör i kroppen, skönt. Då sover man gott sen.

Av Paula - 9 december 2012 10:42

Jag funderar seriöst på att byta tillbaka till finsk medborgarskap.


Läste precis detta: http://na.se/nyheter/laxa/1.1909703-pepp...juds-i-luciataget



Alltså, småttingarna får inte vara pepparkaksgubbar och ej heller äta pepparkakor? Vad är nästa steg? Ska vi ta bort både jul och lucia helt och hållet? Förbjud bruna pepparkaksdräkter för att NÅGON kan ta illa upp, men tillåt helsvarta burkor?? JA!!!
Nu får det fan vara nog!! Och så undrar folk varför SD får så många röster? För att folk är less, som jag.


Less på att våra traditioner inte betyder något. Vi som vuxit upp med luciatåg, pepparkakor, jul och svenska nationalsången får inte upprätthålla dessa traditioner för att folk som kommit till vårat land kan ta illa upp? Det finns mig veterligt inget elakt med en pepparkasgubbe, det farliga med en sån kan på sin höjd vara att personen i dräkten förmodligen är ett förskole/skolbarn som kanske är snorig och kan ge dig en snuva... Vem tar illa upp av låten "vi komma vi komma från pepparkakeland, vi komma vi komma tillsammans hand i hand"?


Tillsammans hand i hand? Är inte det ett bra budskap så vad är?


Barn är av naturen öppna och nyfikna, ska vi som vuxna förbjuda en massa för att någonkan ta illa upp? Min dotter frågade för flera år sen sin mörkhyade kompis: -hur har du kommit hit?
Med flygplan svarade hon. Vilken tur, tyckte min dotter, för det är långt till afrika.
Ingen tog illa upp, och leken fortsatte som vanligt. Såna är barn, och de vuxnas katastrofala knäppa regler håller på förstöra detta. Om barn helt plötsligt inte kan få vara pepparkaksgubbe för att ev Ismet i klassen kan ta illa upp, för att rektorn påstår det... Då blir nog Ismet inte lika populär längre. Det är så vi skapar klyftor.


Nä, jag är less. Fortsätter detta så som det gör, då vet jag var min röst hamnar i nästa val. Jag vill ha kvar luciatåget, med pepparkaksgubbar, och jag vill att våra traditioner värnas om minst lika mycket som andras traditioner. Det är dags att göra en markering.

Presentation

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards