Liten, söt, ond...

Direktlänk till inlägg 7 december 2011

LSO/ Jaha...

Av Paula - 7 december 2011 17:10

Nu kör jag igång med teori nummer fyrtioelva... TYP. Hunden ylar ännu när han är ensam. TROTS att jag lyssnat på han via mobil och TROTS att han aldrig varit ensam mer än 4 timmar åt gången så tyckte min granne att han har minsann ylat konstant från 10-16 en dag, sen hade han tydligen ylat en hel söndag, en söndag som jag och alla barnen var hemma och bakade hela dagen... (nä, han ylar inte om vi är hemma). Och vilken frän hörsel grannen har som hör min hund en trappa ner, även när jag inte hör han i samma lägenhet.


Nåja. Faktum kvarstår att han ylar när han är hemma, inte alltid, men det förekommer. Det vet jag. Min granne har inte fel, hon överdriver en smula. (eller så går hennes klockor fel).


Så. Nu då.


Ska testa en helt ny variant. Och nu hoppas jag att detta funkar så småningom. (har läst en ny hundbok). Ska lära han kommandot "gå på mattan" <--- hans plats. Där ska han sedan öva att ligga medan jag går runt här hemma, han ska ligga tills han får fri-kommando.

Sen utökas träningen till att han ska ligga på mattan när vi går ut korta svängar. För när han ligger på mattan ylar han inte. Utan det är när han sitter vid dörren som han ylar, ANTAR jag.

Så idag har jag kört igång med att vänja sig vid ett nytt kommando. Han är ganska snabblärd. Ordet stanna fattade han nästan direkt. Men jag vet att det tar tid. Och jag pratade med kvinnan hos hyresvärden, och hon var himla förstående och önskade mig lycka till med all träning, hon kom med egna tips också och även hon förstår att det kan ta tid att träna. Går inte på en pisskvart precis.


MEN, nu ska jag åka och titta på ett hus. (kanske lägger jag ett fett bud och blir husägare och grannarna slipper en ylande hund). ;)

 
 
Ingen bild

Eija

7 december 2011 22:50

Du kanske får skaffa en kompis till han... eller prova med radio som pratar eller tv om han visat intresse för det vid nåt tillfälle :D

Paula

8 december 2011 08:59

Vi har pratat om kompis till han. Men vi känner att det är osäkert. Man vet ju inte om det funkar heller, och då sitter man ev med 2 ylande hundar istället för en. Radion brukar vara på, (idag testar vi p1), men tv:n skiter han i. Tror det viktigaste är att TRÄNA TRÄNA TRÄNA, och få han känna sig trygg även när vi inte är hemma.

 
Ingen bild

Eija

8 december 2011 11:26

Tror ni är på väg.... och jag tror också att det kommer att gå bra... tyvärr tar det ju lite längre tid än att riva ett badrum :P men nån dag sitter det där... Sen kan det ju vara hormoner också... han börjar väl komma upp i tonåren snart?? Lite osäker på hans ålder men har för mig det... o då kan det vara en lite svår period när det är svårt att lära sig men sen helt plötsligt så sitter det :D

Paula

8 december 2011 14:14

Ja, Eric har pratat med veterinären idag. Och hon utbrast: Va? Är det allt? Han har inte ätit upp soffan ännu?? Sen sa hon nåt om att han är en tonåring med föräldrafritt...

 
Ingen bild

Eija

8 december 2011 20:19

Hehe.. o vi vet hur FF tonåringar är :P

Men sen är det alltid enklare för utomstående, man har ju per automatik distans till problemet... så jag tror att ge ni det bara lite tid så ska det nog gå bra, även om det kan kännas lite pressat iom grannarna redan klagat :/

men jag funderar, ylandet där, kan det komma naturligt från nån av hans blandningar, är det inte nån form av trädskällare i han??

btw, veterinären hade inte nån bur att låna ut så ni kan prova det??

Paula

8 december 2011 21:01

Nä, ingen trädskällare. Men Husky är ju en ylande ras. Men nu har han en bur och han ligger i den utan problem. Har vant han ikväll med kommandot "in i buren" och han fattar jäkla snabbt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paula - 6 november 2019 22:03

Ok. Till att börja med: livet känns så mycket bättre. Jag har börjat KBT, detta pga min låga tolerans för stress sen min ?gå in i väggen?- episod. Och min låga självkänsla. Och det har hjälpt! Bara att inse hur knasigt man tänker när man har låg ...

Av Paula - 17 september 2019 23:16

Jag har tagit en paus från FB. Av flera anledningar: Det tar för mycket tid, och man sitter jämt där och dumglor. Jag gör för många inlägg, och detta tror jag bidrar till att min make ?följer? mig där, och då anser sig uppdaterad och inte beh...

Av Paula - 10 september 2019 21:52

Jag är så glad att jag kommit igång ordentligt med träningen. Jag mår så gott av det. Under sommaren har det blivit 3 pass i veckan, men nu när jag har varit ensam har jag bara mäktat med 2 pass i veckan. Idag var det nypremiär på gymmet. Körde 2...

Av Paula - 8 september 2019 22:26

Ok, sen mitt förra inlägg har det bara varit en kamp för att klara vardagen. Ensam med en 8-månaders bebis, 2 hundar, ett hus och en kommunal budget att knåpa ihop. Och lägg därtill att bebisen håller på att skaffa en till tand och INTE sovit hela nä...

Av Paula - 1 september 2019 22:21

Länge sen sist! Jag har prioriterat familjelivet och semester. Sommaren började rätt knackigt. Det var en omställning för oss båda att bägge var hemma samtidigt. Jag tyckte väl att han skulle kliva fram och ta ansvar, och han tyckte säkert att ja...

Presentation

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards