Liten, söt, ond...

Direktlänk till inlägg 11 augusti 2008

LSO/ Hur tänkte dom??

Av Paula - 11 augusti 2008 09:33

På kurirens nätuplaga kan man läsa om länets monument. Och dom tar bland annat upp "konstverket" som finns i närbelägna notviksrondellen.

"The opposite sphere" heter den igentligen... Men kärt barn har många namn, och i folkmun kallas den för ROSTBOLLEN.

Lärde mig faktiskt en hel del om denna vackra *ironi* tingest genom att läsa artikeln i kuriren, bland annat att dom 2 halvorna i bollen är varandras motsatser, nåt jag aldrig lagt märke till pga att man alltid är så upptagen med bollens enorma FULHET.

Det ska ligga nåt slags jing och jang över den... *host*


(Här är rostbollen sprillans ny, och nästan inte rostig alls... inte ens vacker då...) Bilden lånad från Luleå kommuns hemsida, som stolt visar upp åbäket...


 

Däremot var väl kanske originalet nåt att sträva efter, då samma skulptur uppfördes  snö och is i OS i Albertville 1992 och vann guld. (Men då rostar ju inte snö heller....)


Det skrämmande med detta är ju att ingenjörer ritade på konstruktionen i 300 timmar, och sen svetsades det i 3 månader, och Voilá, vi fick en ROSTBOLL!! *golfapplåder*


Och den är tillverkad av 17,7 ton plåt, av "Domex"-kvalité, som är ROSTTRÖG... Ha ha ha. *skrattar gott*


Men nåt jag inte fattar är hur dom tänkte när dom funderade ut att detta skulle repsentera vår stad... En Rostboll??

Få se, ja, Luleå kanske är en gammal rostig stad. Full i rostig industri... Ja, det stämmer ju, men kanske inte nåt man stolt ska visa upp...


Ännu bättre blir det när dom smäller upp HÄSTEN i rondellen vid kulturens hus, gör den i "Domex" också, det blir bra. Och återigen så kanske det är dags för beslutsfattarna att förklara sig, för vad FAN har luleå med hästar att göra??? Det är ju Bodens grej!! *fattar noll*

Näädå, inte är det raka rör hos beslutsfattarna i Luleå, där går det nog snirkliga omvägar som ingen vettig person kan hänga med i alls.


Så, nu fick jag äntligen spy lite galla över rostbollen.

PoK.

 
 
Ingen bild

Eija

11 augusti 2008 15:08

Haha, jaa, man upphör inte att förvånas, fast eg så borde man ju inte bli förvånad alls över politikerna och deras beslut *S*

 
Paula

Paula

11 augusti 2008 15:55

Ja, igentligen skulle man ju börja knåpa ihop en massa skumma medborgarförslag, ju knäppare dom är desto större chans att dom går igenom... haha.

http://lso.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paula - 6 november 2019 22:03

Ok. Till att börja med: livet känns så mycket bättre. Jag har börjat KBT, detta pga min låga tolerans för stress sen min ?gå in i väggen?- episod. Och min låga självkänsla. Och det har hjälpt! Bara att inse hur knasigt man tänker när man har låg ...

Av Paula - 17 september 2019 23:16

Jag har tagit en paus från FB. Av flera anledningar: Det tar för mycket tid, och man sitter jämt där och dumglor. Jag gör för många inlägg, och detta tror jag bidrar till att min make ?följer? mig där, och då anser sig uppdaterad och inte beh...

Av Paula - 10 september 2019 21:52

Jag är så glad att jag kommit igång ordentligt med träningen. Jag mår så gott av det. Under sommaren har det blivit 3 pass i veckan, men nu när jag har varit ensam har jag bara mäktat med 2 pass i veckan. Idag var det nypremiär på gymmet. Körde 2...

Av Paula - 8 september 2019 22:26

Ok, sen mitt förra inlägg har det bara varit en kamp för att klara vardagen. Ensam med en 8-månaders bebis, 2 hundar, ett hus och en kommunal budget att knåpa ihop. Och lägg därtill att bebisen håller på att skaffa en till tand och INTE sovit hela nä...

Av Paula - 1 september 2019 22:21

Länge sen sist! Jag har prioriterat familjelivet och semester. Sommaren började rätt knackigt. Det var en omställning för oss båda att bägge var hemma samtidigt. Jag tyckte väl att han skulle kliva fram och ta ansvar, och han tyckte säkert att ja...

Presentation

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards