Liten, söt, ond...

Direktlänk till inlägg 11 juni 2008

LSO/ Jäkla driskriminering...

Av Paula - 11 juni 2008 10:03

Satt för skojs skull och kollade om man skulle åka tåg med kidsen vad det skulle kosta. Och döm om min förvåning när man blir diskriminerad som 3-barns mamma. *arg*

2 barn får följa med till barnpriset 20 kr/ barn. Men inte 3 barn, nääädå, det 3:dje barnet ska kosta som en ungdom, oavsett ålder... Vad i hela helvetet???!!! Hädanefter tänker jag INTE ha dåligt samvete när jag förpestar miljön med min Forrrrd, då den är betydligt billigare att frakta 3 barn med än ett miljövänligt (dock diskriminerande) tågarsle.


Nu kan Veolia Transport ta den globala uppvärmningen och stoppa upp den där solen inte skiner. *sträcker ut tungan*  För jag tar Forrrden. Ok att den går på fossila bränslen, MEN, den tar inte mer bränsle även om jag har 3 barn, dom väger ju så lite ännu... :-)


Prisexempel:

Gve- Luleå ToR med tåg =

(185kr/vuxen + 40kr/2barn + 131kr/Ungdom)*2 = 710 kronor.


Gve- Luleå ToR med Forrrd =

(0,7 liter/mil * 25 mil)*2 = 35 liter * 13.40 kronor = 469 kronor.


En skillnad på 241 kronor. Och det är 241 kronor för mycket för en ensamstående 3-barnsmamma i vårdnadstvist med inga pengar... *suck*

Men nu vet jag iaf, och nu slipper jag det dåliga samvetet när jag kör bil den vägen även om tåget går nästan samma väg och nästan lika fort. Men så länge tåget kostar mer pengar så lär jag inte välja det.


Annars, God morgon. :-)  



 
 
Ingen bild

A

11 juni 2008 11:11

Kolla vad det kostar med buss, för 1 vuxen åker för 25:- NLL-biljett och kolla vad som gäller för barnen... har kvar några NLL-biljetter ännu ju....

 
Paula

Paula

11 juni 2008 12:42

Jo jo, men det hade vart kul för kidsen att åka Tjuff-tjuff tåg. :-(

http://lso.bloggagratis.se

 
Paula

Paula

11 juni 2008 12:43

Sen åker ju barn gratis i buss har jag för mig... Så på det sättet är ju buss mycket bättre än anuståget.

http://lso.bloggagratis.se

 
Paula

Paula

11 juni 2008 12:47

För buss gäller: Två barn under 7 år åker gratis tillsammans med betalande vuxen, skolungdom eller ungdom. Om fler än två barn medföljer, betalas barnbiljett för dessa. Barnbiljett är halva vuxenpriset.

Med andra ord, MAN SKALL INTE SKAFFA FLER ÄN 2 BARN!!!

http://lso.bloggagratis.se

 
Leen

Leen

12 juni 2008 09:13

185 kr? Jag köper alltid 1 vuxenbiljett för 169 kr och 1 barnbiljett för 0 kr när jag skickar upp pojkarna. Veolia har nämligen ingen åldergräns för vuxen. Det blir 318 kr t o r med bokningsavgift. Skulle jag köpa 2 ungdomsbiljetter skulle det kosta 484 t o r med bokningsavgift. När SJ tar över kommer jag inte att kunna göra så här för de har andra regler och det kommer att bli dyrare :-(

http://blogg.aftonbladet.se/18317

 
Paula

Paula

12 juni 2008 09:44

Men det var ju veolia jag kollade på. Och dom tog 185 för vuxen och 20 för varje medföljande barn och ungdomsbiljett för det tredje barnet. Men det var ju smart annars att kunna köpa vúxenbiljett för ena och därmed slippa kostnad för andra. :-)

http://lso.bloggagratis.se

 
Leen

Leen

12 juni 2008 10:26

Men vad konstigt att vi får olika priser... Ja det är bara att rida på vågen så länge det går :) Snart går det inte längre.

http://blogg.aftonbladet.se/18317

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Paula - 6 november 2019 22:03

Ok. Till att börja med: livet känns så mycket bättre. Jag har börjat KBT, detta pga min låga tolerans för stress sen min ?gå in i väggen?- episod. Och min låga självkänsla. Och det har hjälpt! Bara att inse hur knasigt man tänker när man har låg ...

Av Paula - 17 september 2019 23:16

Jag har tagit en paus från FB. Av flera anledningar: Det tar för mycket tid, och man sitter jämt där och dumglor. Jag gör för många inlägg, och detta tror jag bidrar till att min make ?följer? mig där, och då anser sig uppdaterad och inte beh...

Av Paula - 10 september 2019 21:52

Jag är så glad att jag kommit igång ordentligt med träningen. Jag mår så gott av det. Under sommaren har det blivit 3 pass i veckan, men nu när jag har varit ensam har jag bara mäktat med 2 pass i veckan. Idag var det nypremiär på gymmet. Körde 2...

Av Paula - 8 september 2019 22:26

Ok, sen mitt förra inlägg har det bara varit en kamp för att klara vardagen. Ensam med en 8-månaders bebis, 2 hundar, ett hus och en kommunal budget att knåpa ihop. Och lägg därtill att bebisen håller på att skaffa en till tand och INTE sovit hela nä...

Av Paula - 1 september 2019 22:21

Länge sen sist! Jag har prioriterat familjelivet och semester. Sommaren började rätt knackigt. Det var en omställning för oss båda att bägge var hemma samtidigt. Jag tyckte väl att han skulle kliva fram och ta ansvar, och han tyckte säkert att ja...

Presentation

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards