Liten, söt, ond...

Alla inlägg den 14 september 2008

Av Paula - 14 september 2008 19:11

Äntligen har jag läst ut boken.


Hon var ingen Florence Nightingale, av Åsa Moberg. Och ja, den var helt ok. Lite jobbigt bitvis med allt snack om Gud. Men annars rätt intressant.

Florence är ju den kvinnan som grundat yrket Sjuksköterska, så hon borde ju per automatik vara min idol. Och jo, hon var nog rätt frän, hade vart skoj att känna henne tror jag.

Finns massa intressanta fakta i boken, men nåt som fastnade extra var sjuksköterskebroschen:

Den härstammar från 1855 när Drottning Viktoria skickar en brosch som tack för Florences storslagna och välsignade arbete i Krimkriget. (Hon minskade bland annat dödligheten bland soldaterna i sjukbarackerna från 50% till 2%) Broschen var designad av Prins Albert, Drottningens make och liknade mer en medalj.


Sån lite småintressant fakta tycker jag är kul. Men då är jag också rätt hjärntvättad nu av en hel helgs läsning... *fniss*


Skönt att ha det bortgjort.

PoK.



Av Paula - 14 september 2008 14:50

Så var det gjort. 5,4 km blev det på snakemountain. För dom insatta så innebär det den GULA sträckningen. Det var premiär för mig på den. Har alltid ansett att den är alldeles för KORT. Men men, måste nog tänka om lite... Eller en stor fördel var ju att man slapp MÖRDARbacken i slutet, nu kunde man ju spurta i mål. Istället för att försöka hasa sig med stela-mjölksyra-proppade ben i mål. Sånt gillar jag. *tummen upp*


Hur kändes foten då?? Joodå, det gick väl ok. Gör ju ont i några av dom främre lederna, men jag kände inte av det inflammerade bandet i hålfoten. Så den inflammationen är ju borta då. :-) Fan så nice, är ju prick en månad sen jag var till läkaren. Och han sa ju minst 1-1,5 månads vila... Så nu har jag planerat in en ny sväng på tisdag. Såvida inte foten blir knäpp igen.


Men annars så var det så jäkla skönt att äntligen få fara ut och springa. :-)

Älskar känslan efteråt när endorfinerna har party i kroppen. *mys*

PoK.

(Och nej, ingen nalle kom och åt upp mig... men jag vågade inte springa med musik... haha.)

Av Paula - 14 september 2008 10:18

Vet ni hur skönt det var att sova tills man vaknade av sig själv och tänka: Jag behöver inte kliva upp just nu... *mys* Visst känns lägenheten tom utan barn, men ack så skönt det var att få sova ut. Är ju en 3 veckor sen sist.

Saga är nog fullt upptagen nu med att möblera om hos sin pappa om jag känner henne rätt. *ler*

Mammas lilla ligist. :-) *älskar* Tänk att hon blir ett år nästa månad, jisses vad tiden har gått fort.


Nu har jag vart och hämtat lite kaffe. Slurrp.

Igårkväll hängde jag på Malin med till B och C, där blev det Guitar Hero och Buzz, det senare var mycket roligare. :-)

Nog för att jag fick en hel del bomber uppsmällda i ansiktet... *muttrar* He he, nåja, jag kom tvåa andra omgången, får väl vara nöjd med det.

Fanns ett stycke vovve i sällskapet också, eller, ett stycke kemiskt krigsvapen kanske man kunde kalla han... Jiiiisus vilken prutt han drog... *host*


Idag ska jag vara olaglig... Eller nästan iaf. Ska fara upp på snakemountain och provjogga. Visserligen gör det ännu ont i några av tålederna, men det är (tror jag) samma smärta som i fingrarna, och då kanske det inte gör nåt??!! För jag tror ju inte att det onda kommer att försvinna. Och däruppe är ju underlaget mycket mjukare och snällare, så jag måste åka och testa, är ju en månad sen sist.


Men först, ska jag låta frukosten sjunka ordentligt i magen och under tiden ska jag läsa vidare på min bok om Florence, ska läsa ut den idag, och har 150 sidor kvar. Den är faktiskt ändå rätt intressant. Konstigt nog. Men att just läsa en bok för att man måste är inte så kul. Blähh.


Näpp, nu blir det soffa, kaffe och bok.

PoK.


Presentation

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9
10
11
12
13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards